Kašel u kočky | Proč vaše kočka kašle | Dýchací potíže koček

Kašle vaše kočka? Ztíženě dýchá a vy netušíte zdali je to natolik vážné abyste navštívili veterináře Kašel je ve skutečnosti reflex těla, kdy se snaží kočka z těla a z plic automaticky vypudit buď nějaké sekrety jako jsou hleny či dokonce jiný materiál (chlupy) či cizí těleso. Důvodem mohou být také astmatické záchvaty či různé druhy nemocí. Kašel je způsob, jak dostat ven cokoliv, co dráždí plíce, dýchací cesty nebo hrdlo. Pro určení důvodu kašle u kočky je proto důležitá diagnostika.

Jak poznat, že jde o kašel u kočky?

Kočky kašlou, ale není tomu tak často jako u jiných zvířat. Kočky často vykašlávají chlupy nebo také říhají a často to připomíná kašel, ale takový "kašel" se příliš neopakuje a jde spíše o jednotlivé případy. Je důležité také rozlišovat kašel od astmatických záchvatů, kdy kočka dýchá otevřenými ústy a často má modravý nebo šedý jazyk nebo dásně. Skutečný kašel se projevuje tak, že pozorujete hlučné vypuzení vzduchu z plic. Obvykle jde o podráždění hranu či plic nebo lze spojovat kašel i se zánětem sliznice průdušnice či průdušek, ve snaze vyloučit nějaký cizí materiál, těleso či nahromaděné zánětlivé sekrece. U těžkých záchvatů může dojít až k vyzvracení obsahu žaludku.

Jaké jsou příznaky kašle u kočky?

Pokud má vaše kočka kašel, může vykazovat různé příznaky. Buď jde o vlhký / mokrý kašel s hlenem, kdy jde nejspíš o nachlazení či o suchý a dráždivý kašel. Kašel může také doprovázet zvracení, to spíše může ukazovat o snahu těla vypudit materiál, který do hrdla a plic nepatří či nějaký uvíznutý předmět. Pokud jeví kočka známky infekce jako jsou horečka, výtok z očí či z nosu, jde možnost infekce. Často nemusí jít ani o kašel, ale pouze o obtížné či zrychlené dýchání. Důvodů proč kočky kašlou je spousta. Může jít také o zánět plic, zánět horních dýchacích cest, o felinní (kočičí) astma, vdechnutí prachu či kouře, ale také může jít o vznik nádoru či dokonce o nemoc srdce. Kašel tedy nikdy není dobré podceňovat. Veterinář většinou dokáže během chvíle diagnostikovat problém, ale někdy nemusí být důvod kašle zcela zřejmý a v takovém případě doporučujeme důkladnou diagnostiku pomocí CT přístroje.

CT vyšetření plic přináší velmi detailní zobrazení, oproti RTG vyšetření umožňuje zobrazit tkáně i trojrozměrně. CT vyšetření nabízíme na klinikách v Brně, Brandýse nad Labem a v Neratovicích, kde máme k dispozici výkonný přístroj u kterého lze pacienty vyšetřit za vědomí- například kočky v přepravce. Zkušenosti s provozem vlastního CT máme již od roku 2006.

VetPark Neratovice CT vyšetření kočky s postižením plic za vědomí.

Většinou je normální, že kočky občas kašlou. Pokud je kočka dlouhodobě zdravá a kašel nevede k tvorbě hlenů, návštěva veterináře není ani nutná. Pokud však kašel přetrvává a záchvaty se opakují déle než několik dní, jde nejspíš o závažný případ. Zvláště v případě, že se kašel opakuje, stupňuje, nebo pokud se kočka jeví jako nemocná, má horečku nebo ztrácí váhu, neváhejte a poraďte se neprodleně se svým veterinářem.

kašel u kočky
MR diagnostika velké kočky (levhart perský)

Podrobné vyšetření plic kočky

Pokud jde o těžký kašel a přesnou příčinu není možno dle příznaků ihned určit, může veterinář lékař provést rozsáhlý postup, aby zjistil základní příčinu. Proto pečlivě pozorujte jak často kočka kašle, kdy problém začal, jestli se kašel zhoršuje, ideálně si poznačte časy kdy kočka kašle a jakou intenzitu kašel má (slabý, silný, extrém). Veterinář musí vzít v úvahu při indikaci také věk vaší kočky a historii nemocí, se kterými pacient stonal. Mladší zvířata mají tendenci kašlat v důsledku virových nebo bakteriálních infekcí více než starší jedinci. Pokud jde o testy, váš veterinář může doporučit diagnostiku pomocí CT či pomocí RTG, aby prozkoumal plíce na přítomnost tekutin v hrudníku, parazitů či astma. Při hledání parazitů je nutné také odebrat vzorek stolice. Další možné testy zahrnují i testování krve či analýzu moči. Aby bylo možné zkontrolovat dýchací cesty vaší kočky, veterinář při základní diagnostice použije bronchoskop. Veterinář také může doporučit bronchoalveolární laváž: výplach průdušek. K vyšetření plic však většinou používáme počítačovou tomografii (CT).

V některých případech, kdy je buď nejasný důvod kašle kočky nebo má veterinář vážné obavy používáme k diagnostice onemocnění právě CT, kdy jsme prakticky vždy schopni určit důvody kašle u kočky. Naše přístrojové vybavení je na špičkové úrovni. CT přístroje, které využíváme mají mnohem kvalitnější diagnostické výsledky než běžné veterinární CT přístroje.

VetPark Neratovice: Biopsie nádorku plic s CT navigací.

Je možné aby kočka chytla psincový (psí) kašel od psa?

Psincový kašel je nejčastější příčinou kašle u psů. U koček se však pochopitelně nevyskytuje. Kočky mohou trpět infekcemi horních cest, které se projevují podobně jako psincový kašel. Jde především o případy záněty hltanu a průdušnice – laryngotracheitídu. Kočka však kašel od psa chytnout nemůže. Pokud tedy máte doma vedle kočky i pejska, který trpí kašlem, nemusíte se obávat přenosu.

Laryngitída u kočky

Pokud tedy kočka kašle a jde o infekci, spíše se jedná o laryngitídu. Pro laryngitídu je typický spíše suchý a dávivý kašel. Lehce ho vyvoláte tak, že podráždíte průdušnice kočky nebo jej můžete pozorovat i při krmení (zejména suchými granulemi). Takový kašel ve vás může vyvolat i pocit, že vaše kočka má něco uvízlého v krku. Často se dávivý kašel zaměňuje s nevolností a natahováním na zvracení. Může se objevovat i výtok z nosu nebo pšíkání. V těžších případech lze pozorovat horečku spojenou se slabostí a nechutenstvím. Proto je potřeba stanovovat různý přístup k léčbě. Lehčí infekce vyžadují klidový režim a podpůrné léky, těžší případy se neobejdou bez antibiotik. Jak vidíte, není vždy snadné správně diagnostikovat důvod kašle. Vždy je proto vhodné konzultovat stav pacienta s veterinářem.

kašel u kočky - astma
Kočka v domácnosti

Astma u koček

Nejčastější z onemocnění dolních dýchacích cestu koček žijících v bytě je astma. Uvádí se, že astmatem trpí více jak jedna ze sta koček, chovaných v domácnosti. Kočičí astma nemá vždy zcela jasnou příčinu. Vliv může mít kouření v domácnosti (podobně jako u lidí), vysoká prašnost, znečištěné ovzduší, plísně nebo také může jít o imunitní poruchu organismu kočky. Stav je způsoben zánětlivou odpovědí průdušek, spojenou s tvorbou velkého množství hlenu. Často se jedná o zánětlivé onemocnění spojené s hyperventilací a zúžením průdušek. Důvodem je obstrukce dýchacích cest spojená často se zánětem. S lidskou formou astmatu (asthma bronchiale) má kočičí astma společné klinické příznaky, způsoby diagnózy i léčby. Můžeme se setkat s příznaky různé intenzity, od občasného pokašlávání, přes chronické projevy až k akutním život ohrožujícím záchvatům, které mohou být u koček zaznamenány náhle, bez jakýchkoliv předchozích projevů nemoci.

VetPark Neratovice, kvalitní RTG snímek je jedním ze základních vyšetření u pacientů s kašlem.

Kašel spojený s trichobezoáry

Akutní záchvat může být velmi podobný stavu kdy se kočka pokouší vyzvracet trichobezoár z žaludku. Kočka, jakožto zvíře velice čistotné věnuje průměrně polovinu svého bdělého času umýváním sama sebe. Olizováním svého kožíšku však kočka spolyká spoustu chlupů. Chlupy tvoří v zažívacím traktu kočky smotky, odborně nazývané "trichobezoáry". U koček je přirozené, že tyto smotky vyzvrátí. Pokud však zůstanou v žaludku a nedojde k jejich dostatečnému natrávení, mohou u těchto malých šelem způsobit závažný problém. Smotky nenatrávených chlupů utvoří nepropustnou přepážku, a zvířeti tak hrozí ucpání žaludku nebo střev či dokonce udušení. U koček s dlouhou srstí vznikají trichobezoáry častěji, především v období línání.

574 zobrazení